• Despre
  • Autori
  • Parteneri
  • Scrie la noi
  • Promovează
  • Newsletter
  • Contact
Sustine Gradiva
Cafe Gradiva
Terapeuti
Urmariti-ne pe WhatsApp
  • Prima pagină
  • Ştiri
  • Evenimente
  • Psi
    • Psihoterapie
    • Psihanaliză
    • Psihiatrie
    • Psihologie
  • Cultură
  • Societate
  • Podcast
No Result
View All Result
Terapeuti
Urmariti-ne pe WhatsApp
No Result
View All Result
Cafe Gradiva
No Result
View All Result
Urmariti-ne pe WhatsApp
Home Cafe Gradiva

Psihologia consumatorului si „left-digit effect”: E mai bine sa cumparam la preturi rotunde sau cu „.99”?

Alexandra Frîncu by Alexandra Frîncu
in Cafe Gradiva
Psihologia consumatorului si „left-digit effect”: E mai bine sa cumparam la preturi rotunde sau cu „.99”?

Economia comportamentala cerceteaza deja de ceva vreme efectele pe care listarea variata a preturilor influenteaza deciziile de achizitie ale cumparatorului, iar una dintre cele mai inselatoare practici de acest gen poate fi considerata cea de „.99”.

psihologia consumatorului left-digit effect

…asa se ajunge la dezvaluirea celor mai mari sarlatanii ale secolului XX. De la mecanismele psihologice ascunse de care se foloseste industria publicitara pana la… >>> „Secolul Eului, un film despre Freud, consumerism si democratie”

Una dintre explicatiile pe care economistul Tim Harford le ofera poarta numele left-digit effect si se refera la tendinta consumatorului de a nu se mai deranja sa citeasca pana la capat pretul – astfel, un pret de, sa zicem, 79,99 lei devine mai degraba un generic „70” sau „79-si ceva”.

Oarecum paradoxal, dat fiind faptul ca 79,99 este cu mult mai aproape de 80 decat este de 70… insa aici se pare ca intervine un alt bias tipic consumerist: aparent, „.99” ii semnaleaza cumparatorului faptul ca va intreprinde o afacere avantajoasa, incheind un „targ” in care ar obtine, cumva, un discount.

Citiţi despre

Capgras and Dementia: The Imposter Syndrome

Conferinta „In lumea arhetipurilor” de Vasile Dem. Zamfirescu, Galeria Posibila, Bucuresti, 7 decembrie 2012

Proiectul de Psihanaliza Postkleiniana – urmatoarele activitati

Surprinzator, insa este cert: studiile intreprinse, precum si literatura de specialitate din domeniul marketing-ului au validat aceasta tendinta, dovedind pe cale experimentala si statistica faptul ca preturile care se termina cu un „9” insumeaza intre una si doua treimi din totalul vanzarilor, in vreme ce majoritatea celorlalte preturi se termina cu „0” sau „5”.

Subscrieţi la Cafe Gradiva

Primiţi în flux sau email evenimentele, ideile şi interpretările cu sens.

Urmăriţi-ne pe WhatsApp

Abonaţi-vă la Newsletter

…dorinta de a gasi raspunsuri intr-un timp foarte scurt are mai multe de-a face cu un consumerism specific zilelelor noastre decat cu terapia >>> „Terapia prin cuvant: de ce nu exista scurtaturi pentru problemele tale”

Mai mult, unul dintre aceste studii (Wadhwa si Zhang, 2015) a revelat faptul ca deciziile de achizitie pe care le ia cumparatorul sunt diferite in functie de pret, anume daca acesta este unul rotund sau nu. Se pare ca in fata unui cost rotund de, spre exemplu, 80 lei, tendinta consumatorului este de a lua o decizie emotionala, in vreme ce un cost neregulat, cum ar 78,67 lei, solicita capacitatile de gandire rationala spre a stabili daca pretul este sau nu unul bun, ceea ce determina decizii mai degraba rationale.

Pe de alta parte, comportamentul consumatorului este influentat si de metodele de plata, odata cu dezvoltarea infrastructurii de viramente si plati online cumparatorul castigand din ce in ce mai multa putere de decizie in ceea ce priveste achizitiile. Acest lucru face tot mai mult ca un pret rotund sa fie preferat chiar si unuia de .99, pe baza considerentului ca scuteste destul de mult din efortul de calcul (in special atunci cand este vorba de bacsis sau plata la benzinarie).

De asemenea, se pare ca preturile de diferite feluri sunt evaluate in moduri diferite, adesea si in functie de ceea ce se achizitioneaza. Produsele care sunt considerate recreationale sau luxuriante (o vacanta, o sticla de sampanie) beneficiaza de pe urma preturilor rotunde, in vreme ce in cazul produselor considerate utilitare (un computer) au fost preferate unitatile cu cel mai mare pret neregulat.

…tendinta de a consuma in permanenta, indiferent de nevoile reale… si in Romania au aparut destule „probleme orale”. In Europa ele practic au explodat. In Statele Unite exista deja de multa vreme… >>> „De ce dorinta noastra a devenit infinita?”

In orice caz, indiferent ca este vorba de asocierile si perceptiile atribuite diferitelor produse, fie ele bunuri sau servicii, exista influente mai degraba inconstiente care actioneaza in cazul deciziilor de achizitie, cu mai mari sau mai mici variatii individuale.

Cu toate acestea, se poate afirma cu destul de mare incredere ca adoptarea unui comportament constient sau deplin rational atunci cand vine vorba de plati si achizitii, fie ele cash sau card, este dificila, daca nu chiar imposibila. Dincolo de pretul platit, in spate se afla o intreaga industrie pregatita sa livreze nu atat un produs, cat un mesaj, ceea ce devine deja o chestiune de comunicare si de receptor potrivit…

Bibliografie

  • Pound for pound 99p is worth every penny
  • The Psychological Difference Between $12.00 and $11.67
  • The Psychology of Pricing: Customers Prefer Round Numbers 

Foto: slideplayer.com

>>> O metropola fara reclame

Alexandra Frincu Cafe Gradiva psihologie clinica psihoterapeut

Alexandra Frîncu

este masteranda psihologie clinica si psihoterapeut in formare PEU, pasionata de scris si cercetare.

Toate articolele acestui autor

Şi pentru că tot sunteţi aici…

...va solicităm sprijinul, dragă cititoare, dragă cititorule. Audiența noastră a crescut foarte mult, cu deosebire în ultima vreme. Cafe Gradiva - Cultură, societate, psihoterapie este o publicație online unică, din câte cunoaștem, prin profil editorial, format și continuitate. Din 2007, am publicat mii de articole, eseuri, interviuri, știri, corespondențe și transmisiuni de la evenimente locale, naționale și internaționale, recenzii și cronici, anchete, sinteze și dosare, pictoriale, sondaje, opinii și comentarii - scrise, video, audio și grafice, de psihanaliză și psihoterapie de varii orientări, de psihiatrie, psihologie și dezvoltare personală, dar și sociale, educaţionale şi comunitare, pentru drepturile omului şi nediscriminare, culturale, literare și artistice, istorice și filosofice. Realizarea lor a presupus, cale de mulți ani, o muncă enormă, uneori „la foc continuu” ori „în direct”, consacrând nopți, weekend-uri și vacanțe. Au fost necesare felurite resurse, implicare și bani, toate în regim de voluntariat.

Faptul că ne citiți și că reveniți mereu ne încurajează și ne arată că suntem pe drumul bun. Ca publicație de tip magazin independentă editorial, nefinanţată, apărând într-o piață media vastă și cu mari resurse, avem nevoie de susținerea dv. pentru a face mai departe jurnalism psi de calitate. Fiecare contribuție de la dv., mai mare sau mai mică, este foarte importantă pentru a putea continua.
 Susţineţi Cafe Gradiva cu 1 euro sau mai mult - durează doar un minut. Vă mulţumim! 

Alexandra Frîncu

Alexandra Frîncu

este psiholog clinician, consilier psihologic și formator acreditat. A fondat proiectul Cronica de psihologie din dorința de a apropia mai mult dimensiunea teoretică de cea practică a psihologiei.

Citiţi şi

Ce-am invatat din ultimul roman al lui Eco
Cafe Gradiva

Ce-am invatat din ultimul roman al lui Eco

by Cafe Gradiva
8 octombrie 2020
colonizarea metagenealogia Jodorowsky
Psi

Colonizarea în metagenealogia lui Alejandro Jodorowsky

by Alexandra Frîncu
1 mai 2025
emoţiile negative gandirea pozitiva
Psihologie

„Emoţiile negative” sunt o parte extrem de necesară a experienţei umane

by Alexandra Frîncu
1 mai 2025
Load More
Next Post
Iluzii, mituri, amagiri

Iluzii, mituri, amagiri

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Sunt de acord cu Termeni şi condiţii şi Acord de confidenţialitate.

Promovaţi-vă evenimentele la Cafe Gradiva! Promovaţi-vă evenimentele la Cafe Gradiva! Promovaţi-vă evenimentele la Cafe Gradiva!

Ca la carte

Feminismul adevărat presupune asumarea dimensiunii pasive
Cafe Gradiva

Feminismul adevărat presupune asumarea dimensiunii pasive

8 octombrie 2020
Numinosul si pierzania – despre clivajul banului ca expresie a continuturilor sociale inconstiente
Cafe Gradiva

Numinosul si pierzania – despre clivajul banului ca expresie a continuturilor sociale inconstiente

1 mai 2025

Terapeuţi

Psihoterapeut Alina Neagoe în Constanţa

Psihoterapeut Alina Neagoe în Constanţa, Traian 70

28 mai 2023
Psihoterapeut Alexa Bîtfoi în Bucureşti

Psihoterapeut Alexa Bîtfoi în Bucureşti, sector 4

11 august 2024
psihoterapeut Teodora Dobrescu în Bucureşti

Psihoterapeut Teodora Dobrescu în Bucureşti, sector 3

25 aprilie 2025
Psihoterapeut Dorin Bîtfoi în Bucureşti

Psihoterapeut Dorin Bîtfoi în Bucureşti, sector 4

26 martie 2025
psihoterapeut Gabriela Tudor Popescu în Braşov

Psihoterapeut Gabriela Tudor Popescu în Braşov, Carpaţilor 13

28 mai 2023
Cafe Gradiva - Psihoterapie, psihanaliza, psihiatrie, psihologie

Cafe Gradiva - Cultură, societate, psihoterapie este o revistă magazin online de psihoterapie, psihanaliză, psihologie şi psihiatrie, cu interese în sfera culturală şi artistică, socială, educaţională şi comunitară.

Urmăreşte-ne

Caută terapeut

Psihologi | Braşov | Bucureşti | Sector 4 | Constanţa | Psihoterapeuţi | Braşov | Bucureşti | Sector 3 | Sector 4 | Constanţa | Psihoterapeuţi psihanalişti | Bucureşti | Sector 4 | Constanţa

Psihologi online | Skype | WhatsApp | Zoom | Psihologi la telefon | Psihoterapeuţi online | Skype | WhatsApp | Zoom | Psihoterapeuţi la telefon | Psihoterapeuţi psihanalişti online | Skype | WhatsApp | Zoom | Psihoterapeuţi psihanalişti la telefon

Primeşte Cafe Gradiva pe email

  • Despre
  • Autori
  • Termeni şi condiţii
  • Acord de confidenţialitate
  • Cookies
  • Contact

© 2020 Cafe Gradiva - Pshanaliza, psihoterapie, psihiatrie, psihologie.

No Result
View All Result
  • Ştiri
  • Evenimente
  • Gradiva Podcast
  • Cauta terapeut
  • Terapeut? Înscrie-te!
  • Scrie la noi
  • Promovează
  • Newsletter
  • Contact

© 2020 Cafe Gradiva - Pshanaliza, psihoterapie, psihiatrie, psihologie.

Utilizăm module cookie pentru a vă asigura că beneficiați de cea mai bună experiență pe site-ul nostru. Mai mult aici.
×