• Despre
  • Autori
  • Parteneri
  • Scrie la noi
  • Promovează
  • Newsletter
  • Contact
Sustine Gradiva
Cafe Gradiva
Terapeuti
Urmariti-ne pe WhatsApp
  • Prima pagină
  • Ştiri
  • Evenimente
  • Psi
    • Psihoterapie
    • Psihanaliză
    • Psihiatrie
    • Psihologie
  • Cultură
  • Societate
  • Podcast
No Result
View All Result
Terapeuti
Urmariti-ne pe WhatsApp
No Result
View All Result
Cafe Gradiva
No Result
View All Result
Urmariti-ne pe WhatsApp
Home Cafe Gradiva

Cine își amintește când și-a dat seama prima dată că urmează să moară?

Alexandra Frîncu by Alexandra Frîncu
in Cafe Gradiva
Cine își amintește când și-a dat seama prima dată că urmează să moară?

Cine își amintește când și-a dat seama pentru prima dată că urmează să moară? Cu această întrebare își deschide filosoful Stephen Cave prezentarea susținută în cadrul TEDxBratislava, discurs în care vorbește despre acel moment în care fiecare dintre noi ajunge să realizeze faptul că se află în posesia unei vieți finite, la al cărei capăt de lungime imprecisă se află ea, răbdătoare, așteptând: propria mortalitate.

Conștientizarea inviduală a acelei senzații că, dincolo de toate, neantul așteaptă face parte din evoluția conștiinței de sine a umanității, alături de sesizarea dimensiunii propriului sine și a timpului însuși – un „blestem”, îl numește filosoful Stephen Cave, un „preț” ce trebuie plătit pentru această capacitate de a fi „la curent” cu propria prezență în lume.

Citiţi şi A aduce moartea fara Moarte in discutie

Se face astfel că începem și să ne căutăm căi de scăpare din fața acestei angoase, chiar dacă a scăpa presupune aderarea la o serie de concepții greșite și moduri prin care interpretăm lucrurile; pentru că, afirmă filosoful, suntem atât de îngroziți încât suntem dispuși să credem aproape orice poveste care ne va spune că, sub o formă sau alta, putem trăi veșnic.

Citiţi despre

Brigitte Bardot fara farduri

Schimbarea in psihanaliza, psihanaliza in schimbare

Este Anonimul o portavoce?

Din această nevoie se dezvoltă un veritabil exchange existențial, în cadrul căruia ne oferim pe noi înșine (credințe, comportamente, speranțe – și iluzii, bineînțeles) în schimbul oricărui sistem de valori care promite imortalitatea sub o anumită formă. Numai că aceste forme de imortalitate și sisteme de valori construite pe seama ei nu sunt decât niște… povești – narațiuni pe care ni le spunem unii altora și nouă înșine de mii de ani, ale căror variațiuni se repetă de-a lungul timpului și se adaptează vremurilor cărora le aparține, dar care pot fi reduse la nici mai mult nici mai puțin decât patru forme de bază.

Subscrieţi la Cafe Gradiva

Primiţi în flux sau email evenimentele, ideile şi interpretările cu sens.

Urmăriţi-ne pe WhatsApp

Abonaţi-vă la Newsletter

Prima poveste este cea a existenței unei licori, a unui elixir care promite viața veșnică pentru norocosul ce-o va fi descoperit. Această fântână cu apa vie a imortalității a fost transpusă și adaptată de-a lungul timpului și al pământului, inspirând de la știința antică alchimică până la medicina modernă a hormonilor, ingineriei genetice și celulară stem.

Dar pariind totul pe ideea găsirii elixirului și a rămâne în viață pentru totdeauna este o strategie riscantă, atenționează Stephen Cave; astfel că umanitatea și-a făcut un plan de rezervă, un plan B al… învierii, desigur. Și nu întâmplător. Nenorocul de a nu găsi sursa vieții veșnice este asigurat de o a doua șansă a credinței într-un ciclu viață-moarte-viață ce străbate ideile oricărui sistem religios, ajungând până în miezul științelor (prin ideea de criogenie).

Credința într-o entitate supraordonată spiritual și atotputernică și credința într-o știință la fel de potentă sunt de fapt una și aceeași speranță, ce poate fi reinventată și adaptată chiar și pentru aceia mai sceptici ce resping capacitățile „supra” ale corporalității, astfel că aceștia dau glas și formă celei de-a treia formă a poveștii imortalității, anume celei spirituale. Corpul nu este decât corp – sau chiar mai mult de-atât –, este spirit. Și în acest caz, indiferent că această formă imaterială și nemuritoare este capacitatea sufletească a fiecăruia or, după caz (și timpuri) posibilitatea conștientă de „încărcare-descărcare” a acesteia într-un soft digital, este vorba de fapt de aceeași variațiune existențială compensatorie.

Citiţi şi Cu moartea pe moarte calcand

Desigur, există și agnostici ce se dezic cu totul de posibilitatea oricărei forme de conținut corporal sau spiritual al omului, aderând mai degrabă la cea de-a patra variațiune, anume cea credinței că singurul mod în care putem supraviețui și dăinui în fața morții și chiar și a trecerii timpului este moștenirea pe care o lăsăm în urma noastră. Ecoul pe care îl lăsăm în lume, fie că ia forma faimei și celebrității (cu atât mai facile în epoca digitală), fie cea a biologiei (spre exemplu, copiii) sau a aderării la un „ceva mai mare”, la a fi parte dintr-un întreg cu care să ne identificăm – subtextul este același: trăim etern atâta vreme cât mai există cineva să-și amintească de noi, să ne pronunțe numele.

Adevărul, deci, oricât de tare încercăm să fugim de el și să-l rescriem, este totuși invariabil unul singur: suntem muritori, o știm și ne temem de aceasta, de necunoscutul de dincolo de noi. Iar a ne închina la imaginea unui dumnezeu autotputernic sau la cea a unui savant atotștiutor nu ține cont nici de raționalitate, nici de claritatea dovezilor pro sau contra ce ne pot fi prezentate.

Mai degrabă, ne spune cu îngăduință Stephen Cave, credem aceste povești pentru că suntem înclinați să credem în ele, și tindem să credem în ele pentru că ne este atât de frică de moarte.

Iar a ști că moartea este naturală și – paradoxal? – parte a procesului vieții nu ne este de nici un folos. Pe oricât de naturală ar fi frica de moarte, ea nu este rațională (Epicur), astfel că nu ne oferă nici o consolare să știm că aceasta ne este soarta; la ce bun să știm că „moartea nu reprezintă nimic pentru noi, pentru că atât cât noi suntem, moartea nu vine, iar când moartea vine, noi nu suntem”, când tot ceea ce simțim nu este decât angoasă, groază, panică?

Cave însuși admite aceasta – și mai ales că nu ne rămân prea multe de făcut, dată fiind situația… Dar, cu toate că nu ne putem opune morții, putem să nu ne opunem vieții din noi. Dacă tot nu vom fi acolo când propria noastră moarte va veni, atunci cel puțin să facem tot ce ne stă în putință pentru a fi aici, prezenți întru viață. Și, asemănând viața cu o carte, Cave ne îndeamnă: nu are nici un sens să îți fie frică de ceea ce este în afara acestor coperți (fie înainte de naștere sau după moarte). Și nu trebuie să te preocupe cât de lungă este cartea (…) – singurul lucru care contează este să te asiguri că va fi o poveste bună.

Un principiu hedonist, poate un pic „prea mult”, ar spune unele voci. Dar ce-avem de pierdut și ce-avem de câștigat? Poate că este tocmai genul de măsură pe potriva disperării timpurilor – a trăi și a muri nu sunt lucruri simple…

Citiţi şi Managementul terorii: sens, existență și mortalitate în conștiința umană 

Foto: Adrien Olichon de la Pexels

Alexandra Frincu Cafe Gradiva psihologie clinica psihoterapeut

Alexandra Frîncu

este psiholog clinician, consilier psihologic și formator acreditat. A fondat proiectul Cronica de psihologie din dorința de a apropia mai mult dimensiunea teoretică de cea practică a psihologiei.

Toate articolele acestui autor

Şi pentru că tot sunteţi aici…

...va solicităm sprijinul, dragă cititoare, dragă cititorule. Audiența noastră a crescut foarte mult, cu deosebire în ultima vreme. Cafe Gradiva - Cultură, societate, psihoterapie este o publicație online unică, din câte cunoaștem, prin profil editorial, format și continuitate. Din 2007, am publicat mii de articole, eseuri, interviuri, știri, corespondențe și transmisiuni de la evenimente locale, naționale și internaționale, recenzii și cronici, anchete, sinteze și dosare, pictoriale, sondaje, opinii și comentarii - scrise, video, audio și grafice, de psihanaliză și psihoterapie de varii orientări, de psihiatrie, psihologie și dezvoltare personală, dar și sociale, educaţionale şi comunitare, pentru drepturile omului şi nediscriminare, culturale, literare și artistice, istorice și filosofice. Realizarea lor a presupus, cale de mulți ani, o muncă enormă, uneori „la foc continuu” ori „în direct”, consacrând nopți, weekend-uri și vacanțe. Au fost necesare felurite resurse, implicare și bani, toate în regim de voluntariat.

Faptul că ne citiți și că reveniți mereu ne încurajează și ne arată că suntem pe drumul bun. Ca publicație de tip magazin independentă editorial, nefinanţată, apărând într-o piață media vastă și cu mari resurse, avem nevoie de susținerea dv. pentru a face mai departe jurnalism psi de calitate. Fiecare contribuție de la dv., mai mare sau mai mică, este foarte importantă pentru a putea continua.
 Susţineţi Cafe Gradiva cu 1 euro sau mai mult - durează doar un minut. Vă mulţumim! 

Alexandra Frîncu

Alexandra Frîncu

este psiholog clinician, consilier psihologic și formator acreditat. A fondat proiectul Cronica de psihologie din dorința de a apropia mai mult dimensiunea teoretică de cea practică a psihologiei.

Citiţi şi

Aruncandu-ma cu capul inainte
Cafe Gradiva

Aruncandu-ma cu capul inainte

by Cafe Gradiva
8 octombrie 2020
Mark Solms: Statutul stiintific al psihanalizei
Cafe Gradiva

Mark Solms: Statutul stiintific al psihanalizei

by Cafe Gradiva
11 mai 2025
Argentina în terapie II
Cafe Gradiva

Argentina în terapie II

by Cafe Gradiva
22 noiembrie 2020
Load More
Next Post
Identificarea isterică în visul cu somon afumat şi în cazul Dora

Identificarea isterică în visul cu somon afumat şi în cazul Dora

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Sunt de acord cu Termeni şi condiţii şi Acord de confidenţialitate.

Promovaţi-vă evenimentele la Cafe Gradiva! Promovaţi-vă evenimentele la Cafe Gradiva! Promovaţi-vă evenimentele la Cafe Gradiva!

Ca la carte

Minciuni pe canapea – Irvin D. Yalom
Cafe Gradiva

Minciuni pe canapea – Irvin D. Yalom

8 mai 2025
Umanism si paradox in logoterapie
Cafe Gradiva

Umanism si paradox in logoterapie

8 octombrie 2020

Terapeuţi

Psihoterapeut Dorin Bîtfoi în Bucureşti

Psihoterapeut Dorin Bîtfoi în Bucureşti, sector 4

26 martie 2025
Psihoterapeut Alina Neagoe în Constanţa

Psihoterapeut Alina Neagoe în Constanţa, Traian 70

28 mai 2023
psihoterapeut Teodora Dobrescu în Bucureşti

Psihoterapeut Teodora Dobrescu în Bucureşti, sector 3

25 aprilie 2025
psihoterapeut Gabriela Tudor Popescu în Braşov

Psihoterapeut Gabriela Tudor Popescu în Braşov, Carpaţilor 13

28 mai 2023
Psihoterapeut Alexa Bîtfoi în Bucureşti

Psihoterapeut Alexa Bîtfoi în Bucureşti, sector 4

11 august 2024
Cafe Gradiva - Psihoterapie, psihanaliza, psihiatrie, psihologie

Cafe Gradiva - Cultură, societate, psihoterapie este o revistă magazin online de psihoterapie, psihanaliză, psihologie şi psihiatrie, cu interese în sfera culturală şi artistică, socială, educaţională şi comunitară.

Urmăreşte-ne

Caută terapeut

Psihologi | Braşov | Bucureşti | Sector 4 | Constanţa | Psihoterapeuţi | Braşov | Bucureşti | Sector 3 | Sector 4 | Constanţa | Psihoterapeuţi psihanalişti | Bucureşti | Sector 4 | Constanţa

Psihologi online | Skype | WhatsApp | Zoom | Psihologi la telefon | Psihoterapeuţi online | Skype | WhatsApp | Zoom | Psihoterapeuţi la telefon | Psihoterapeuţi psihanalişti online | Skype | WhatsApp | Zoom | Psihoterapeuţi psihanalişti la telefon

Primeşte Cafe Gradiva pe email

  • Despre
  • Autori
  • Termeni şi condiţii
  • Acord de confidenţialitate
  • Cookies
  • Contact

© 2020 Cafe Gradiva - Pshanaliza, psihoterapie, psihiatrie, psihologie.

No Result
View All Result
  • Ştiri
  • Evenimente
  • Gradiva Podcast
  • Cauta terapeut
  • Terapeut? Înscrie-te!
  • Scrie la noi
  • Promovează
  • Newsletter
  • Contact

© 2020 Cafe Gradiva - Pshanaliza, psihoterapie, psihiatrie, psihologie.

Utilizăm module cookie pentru a vă asigura că beneficiați de cea mai bună experiență pe site-ul nostru. Mai mult aici.
×