• Despre
  • Autori
  • Parteneri
  • Scrie la noi
  • Promovează
  • Newsletter
  • Contact
Sustine Gradiva
Cafe Gradiva
Terapeuti
Urmariti-ne pe WhatsApp
  • Prima pagină
  • Ştiri
  • Evenimente
  • Psi
    • Psihoterapie
    • Psihanaliză
    • Psihiatrie
    • Psihologie
  • Cultură
  • Societate
  • Podcast
No Result
View All Result
Terapeuti
Urmariti-ne pe WhatsApp
No Result
View All Result
Cafe Gradiva
No Result
View All Result
Urmariti-ne pe WhatsApp
Home Psi

Isteria între victimizare şi rebeliune: ce ne învaţă psihanaliza despre feminism şi protestul isteric

Alexa Bîtfoi by Alexa Bîtfoi
in Psi, Psihanaliză
Isteria între victimizare şi rebeliune: ce ne învaţă psihanaliza despre feminism şi protestul isteric

Citiţi despre

Anna O. sau Bertha Pappenheim la 165 de ani

Când confundăm stilurile de personalitate cu tulburările de personalitate

Stephen W Porges ne spune de ce apărarea interferează cu vindecarea: o perspectivă polivagală asupra terapiei

Părăsim, pentru moment, tărâmul clinic şi descriptiv al isteriei pentru a ne îndrepta atenţia către o latură socială şi politică pe care au potenţat-o scrierile lui Freud despre isterie. Este vorba despre mişcarea feministă şi despre felul în care discursul feminist a fost infuenţat de reflecţiile psihanalizei asupra patologiei isterice. Aceste descoperiri au avut un dublu sens. Pe de-o parte, cazul Idei Bauer cunoscută în lucrările lui Freud sub numele Dora au alimentat criticile la adresa mişcării feministe, găsind în tratamentul Dorei şi conceptualizarea lui Freud rămăşiţele unui patriarhat procustian şi grandios. Pe de altă parte, cazul Berthei Pappenheim, cunoscută în literatura psihanalitică sub numele de Anna O., a însufleţit mişcarea feministă prin însăşi activitatea Berthei care, cum bine se ştie, a fost o militantă pentru drepturile femeilor în Germania.

Iată cum isteria capătă o nouă valenţă în discursul public. Dacă până acum ea reflecta supunerea femeii în faţa unei ordini patriarhale de netăgăduit, odată cu punerea ei sub lupa psihanalitică, isteria se transformă într-o formă de subminare a condiţiei femeilor de până atunci. Dora, de pildă, nu mai e văzută ca o victimă a propriei patologii, ca o tânără deranjată mental, ci ca o puştoaică îndrăzneaţă şi independentă care contestă autoritatea bărbaţilor, în general, şi pe cea a lui Freud, în particular. Întreruperea tratamentului poate fi interpretat ca un ultim afront al Dorei în faţa supunerii autorităţii doctorului şi a interpretărilor acestuia.
Psihanaliza aduce la lumină rolul jucat de sexualitate şi de plăcerea sexuală în viaţa femeilor. Mută accentul deci de pe rolul de mamă şi casnică a femeii pe cel de femeie cu dorinţe, cu plăceri, cu aspiraţii şi ambiţii personale. Simptomele isterice nu mai sunt văzute ca nişte posesiuni demonice incomode, ci ca nişte mesaje cu sens psihologic şi chiar social. Isteria văzută astfel reprezintă un protest împotriva unui patriarhat pe cale să-şi piardă puterea şi a unui avânt al femeii către progres şi afirmare. Dacă această dorinţă are un cost, atunci acesta este însăşi suferinţa psihică şi riscul de a părea ridicol, teatral, risc pe care o criză de isterie sau un simptom isteric îl comportă întotdeauna. Dar dorinţei nu-i pasă pentru că, nu-i aşa, isteria înseamnă încarnarea prin excelenţă a dorinţei.

 

Găsiţi aici un portret psihanalitic al Doamnei Bovary

„Isterici din toate ţările, uniţi-vă!” pare să fie sloganul a cărui fantomă bântuie până astăzi. Pe vremea lui Freud, acest îndemn aducea împreună celebrele paciente de la Salpêtrière cu cele din Viena. La Salpêtrière erau internate îndeosebi femei simple, fără multă educaţie, dar care, prin manifestările lor, produceau un întreg spectacol în faţa audienţei mesmerizate, compusă exclusiv din bărbaţi, în care vioara întâi era însuşi celebrul Charcot. La Viena, isteria din cabinetul lui Freud se vedea mai ales sub forma femeii educate şi inteligente, aparţinând unei societăţi burgheze devenită plicticoasă în rigorile ei victoriene. Aceste femei erau, în acelaşi timp, şi victime şi rebele. Isteria însăşi comportă un caracter ambiguu, de oscilaţie continuă, de confuzie care alimentează şi întăreşte proiecţiile cele mai diverse. Isterica este victima propriei sale suferinţe psihice, a propriei enigme inconştiente care se joacă mereu şi mereu cu scopul de a deveni vizibilă, dar care rămâne adesea nedescifrată. Dar, totodată, isterica triumfă în lupta cu propria ei condiţie de femeie. Ea se opune, prin însuşi statutul de bolnavă, de suferindă, rolului pasiv al femeii care se sacrifică şi se supune. Prin suferinţa sa, ea obligă pe cei din jur să devină nu doar spectatori ai teatrului ei interior, ci şi părtaşi ai suferinţei sale. Ne amintim, dintr-un articol trecut, cât de greu a fost pentru familia Dorei să tolereze boala care i-a măcinat întreaga existenţă.

Subscrieţi la Cafe Gradiva

Primiţi în flux sau email evenimentele, ideile şi interpretările cu sens.

Urmăriţi-ne pe WhatsApp

Abonaţi-vă la Newsletter

În ceea ce o priveşte pe Bertha Pappenheim, trebuie să notăm că activitatea ei de militantă pentru drepturile femeilor nu a coincis cu perioada în care a fost bolnavă. Altfel spus, ea a trebuit ca mai întâi să se vindece pentru ca, ulterior, să urmeze traseul care poate că fusese blocat de însăşi patologia ei. Anna O. nu a rămas nici victimă, nici rebelă. Vindecarea a dizolvat conflictualitatea inerentă isteriei şi i-a permis înscrierea într-un registru dedicat, susţinut şi apreciat al muncii sale. Pentru că acolo unde isteria e vindecată dispare efervescenţa unei demonstrativităţi căutate cu orice preţ.

Citiţi şi Anna O. a împlinit 150 ani

Revenind la perspectiva socială şi politică, isteria se manifestă şi ca un efect patologic al patriarhatului, şi ca o formă de subminare a acestuia. Sau, aşa cum aflăm de la psihanaliză, simptomul isteric semnifică, în acelaşi timp, o împlinire a dorinţei şi o rezistenţă împotriva împlinirii ei. Teoria psihanalitică despre isterie arată caracterul contradictoriu, ambiguu care stă la baza ei. Istericul se află în imposibilitatea de a alege între mamă şi tată care are ca efect oscilaţia continuă între un rol feminin şi un rol masculin, nici unul asumat în totalitate. Istericul este cel care întotdeauna doreşte, dar care niciodată nu îşi va putea asuma responsabilitatea pentru dorinţa sa. Istericul este cel care doreşte, dar care eşuează să obţină. Ce doreşte istericul? Doreşte falusul, cu toate implicaţiile lui simbolice. Iar dacă patriarhatul înseamnă putere falică, atunci isteria reflectă, în acelaşi timp, şi dorinţa pentru această putere şi respingerea ei.

Vedeţi aici toate articolele din dosarul „Isteria astăzi: pledoarie pentru diagnosticul psihanalitic”

 

psiholog Alexa Bitfoi psihoterapeut Bucuresti copii Cafe Gradiva

 

Alexa Bîtfoi

este psihoterapeut de orientare psihanalitica.

Toate articolele acestui autor

Şi pentru că tot sunteţi aici…

...va solicităm sprijinul, dragă cititoare, dragă cititorule. Audiența noastră a crescut foarte mult, cu deosebire în ultima vreme. Cafe Gradiva - Cultură, societate, psihoterapie este o publicație online unică, din câte cunoaștem, prin profil editorial, format și continuitate. Din 2007, am publicat mii de articole, eseuri, interviuri, știri, corespondențe și transmisiuni de la evenimente locale, naționale și internaționale, recenzii și cronici, anchete, sinteze și dosare, pictoriale, sondaje, opinii și comentarii - scrise, video, audio și grafice, de psihanaliză și psihoterapie de varii orientări, de psihiatrie, psihologie și dezvoltare personală, dar și sociale, educaţionale şi comunitare, pentru drepturile omului şi nediscriminare, culturale, literare și artistice, istorice și filosofice. Realizarea lor a presupus, cale de mulți ani, o muncă enormă, uneori „la foc continuu” ori „în direct”, consacrând nopți, weekend-uri și vacanțe. Au fost necesare felurite resurse, implicare și bani, toate în regim de voluntariat.

Faptul că ne citiți și că reveniți mereu ne încurajează și ne arată că suntem pe drumul bun. Ca publicație de tip magazin independentă editorial, nefinanţată, apărând într-o piață media vastă și cu mari resurse, avem nevoie de susținerea dv. pentru a face mai departe jurnalism psi de calitate. Fiecare contribuție de la dv., mai mare sau mai mică, este foarte importantă pentru a putea continua.
 Susţineţi Cafe Gradiva cu 1 euro sau mai mult - durează doar un minut. Vă mulţumim! 

Alexa Bîtfoi

Alexa Bîtfoi

este psihoterapeut de orientare psihanalitică. Lucrează cu adulţi, copii şi adolescenţi, la cabinet şi online. | Contactează

Citiţi şi

Rolul sursei de angoasa in dezvoltarea mecanismelor de aparare
Cafe Gradiva

Rolul sursei de angoasa in dezvoltarea mecanismelor de aparare

by Alexa Bîtfoi
1 mai 2025
Tulburarea obsesiv-compulsiva: adevarata ei tragedie
Cafe Gradiva

Tulburarea obsesiv-compulsiva: adevarata ei tragedie

by Alexa Bîtfoi
1 mai 2025
Un spital de psihiatrie ca o casă de vacanţă
Cafe Gradiva

Un spital de psihiatrie ca o casă de vacanţă

by Alexa Bîtfoi
1 mai 2025
Load More
Next Post
Demenţa în România încă nu e recunoscută ca problemă de sănătate publică – Conferinţa Naţională Alzheimer 2020

Demenţa în România încă nu e recunoscută ca problemă de sănătate publică - Conferinţa Naţională Alzheimer 2020

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Sunt de acord cu Termeni şi condiţii şi Acord de confidenţialitate.

Promovaţi-vă evenimentele la Cafe Gradiva! Promovaţi-vă evenimentele la Cafe Gradiva! Promovaţi-vă evenimentele la Cafe Gradiva!

Ca la carte

Erich Fromm despre caracterul necrofil si caracterul biofil
Cafe Gradiva

Erich Fromm despre caracterul necrofil si caracterul biofil

1 mai 2025
Franz Ruppert societate traumatizată
Psihologie

Franz Ruppert: În viaţa unui om există situaţii cărora psihicul nu le poate face faţă

1 mai 2025

Terapeuţi

Psihoterapeut Dorin Bîtfoi în Bucureşti

Psihoterapeut Dorin Bîtfoi în Bucureşti, sector 4

26 martie 2025
psihoterapeut Teodora Dobrescu în Bucureşti

Psihoterapeut Teodora Dobrescu în Bucureşti, sector 3

25 aprilie 2025
Psihoterapeut Alexa Bîtfoi în Bucureşti

Psihoterapeut Alexa Bîtfoi în Bucureşti, sector 4

11 august 2024
psihoterapeut Gabriela Tudor Popescu în Braşov

Psihoterapeut Gabriela Tudor Popescu în Braşov, Carpaţilor 13

28 mai 2023
Psihoterapeut Alina Neagoe în Constanţa

Psihoterapeut Alina Neagoe în Constanţa, Traian 70

28 mai 2023
Cafe Gradiva - Psihoterapie, psihanaliza, psihiatrie, psihologie

Cafe Gradiva - Cultură, societate, psihoterapie este o revistă magazin online de psihoterapie, psihanaliză, psihologie şi psihiatrie, cu interese în sfera culturală şi artistică, socială, educaţională şi comunitară.

Urmăreşte-ne

Caută terapeut

Psihologi | Braşov | Bucureşti | Sector 4 | Constanţa | Psihoterapeuţi | Braşov | Bucureşti | Sector 3 | Sector 4 | Constanţa | Psihoterapeuţi psihanalişti | Bucureşti | Sector 4 | Constanţa

Psihologi online | Skype | WhatsApp | Zoom | Psihologi la telefon | Psihoterapeuţi online | Skype | WhatsApp | Zoom | Psihoterapeuţi la telefon | Psihoterapeuţi psihanalişti online | Skype | WhatsApp | Zoom | Psihoterapeuţi psihanalişti la telefon

Primeşte Cafe Gradiva pe email

  • Despre
  • Autori
  • Termeni şi condiţii
  • Acord de confidenţialitate
  • Cookies
  • Contact

© 2020 Cafe Gradiva - Pshanaliza, psihoterapie, psihiatrie, psihologie.

No Result
View All Result
  • Ştiri
  • Evenimente
  • Gradiva Podcast
  • Cauta terapeut
  • Terapeut? Înscrie-te!
  • Scrie la noi
  • Promovează
  • Newsletter
  • Contact

© 2020 Cafe Gradiva - Pshanaliza, psihoterapie, psihiatrie, psihologie.

Utilizăm module cookie pentru a vă asigura că beneficiați de cea mai bună experiență pe site-ul nostru. Mai mult aici.
×