Joaca este esenţială pentru supravieţuirea şi sănătatea noastră mintală!
Utilizarea dramei creative şi a artei povestirii în îngrijirea persoanelor cu boala Alzheimer (BA) este unul din proiectele desfăşurate de Societatea Română Alzheimer (SRA), sub denumirea de „Story 2 Remember”. Acest parteneriat strategic pentru educaţia adulţilor se desfăşoară prin cooperarea dintre:
- Societatea Română Alzheimer;
- Asociaţia Habilitas – Centrul de Resurse şi Formare Profesională;
- The Gaiety School of Acting, The National Theatre School of Ireland;
- Grajdansko sdrujenie Alzheimer Bulgaria;
- The Greek Association of Alzheimer Disease and Related Disorders (Alzheimer Hellas);
- Universitatea Bournemouth, Marea Britanie.
Obiectivele proiectului
- Îmbunătăţirea competenţelor profesioniştilor din domeniul sănătăţii şi al asistenţei sociale, prin intermediul unui program educaţional care are la bază drama creativă şi arta povestirii (storytelling).
- Îmbunătăţirea abilităţilor de comunicare a aparţinătorilor persoanelor cu demenţă (PcD), prin dezvoltarea unui set de instrumente ce au la bază jocul de rol şi arta povestirii.
- Îmbunătăţirea calităţii vieţii persoanelor cu demenţă prin aceste instrumente.
- Creşterea conştientizării sociale privind demenţa, prin propunerea unor politici publice privind construirea de comunităţi/instituţii favorabile îngrijirii persoanelor cu demenţă.
La ce rezultate ne putem aştepta?
- Broşura: „Arte creative şi arta povestirii, tehnici pentru sprijinirea îngrijitorilor persoanelor cu Alzheimer, cât şi pentru persoanele cu boala Alzheimer din Marea Britanie, Grecia, România, Bulgaria şi Irlanda“.
- Un program de training pentru profesioniştii din domeniul social şi al sănătăţii (în vederea asigurării unui sprijin mai bun persoanelor vârstnice cu boala Alzheimer), având la bază teatrul şi arta povestirii.
- Un curs „Formator de formatori” va fi organizat în Dublin, de către Gaiety School of Acting, cu participanţi din fiecare ţară.
- Programul de training va fi pilotat în România, Bulgaria, Grecia şi Marea Britanie cu: 20 de profesionişti din domeniul sănătăţii şi al asistenţei sociale pentru fiecare ţară; 12-15 persoane cu demenţă / ţară.
- Un set de instrumente pentru aparţinători – îmbunătăţirea comunicării între aparţinători şi persoanele cu demenţă, prin joc de rol şi arta povestirii.
- Recomandări de politici pentru a crea comunităţi/ instituţii favorabile îngrijirii persoanelor cu demenţă („dementia-friendly”), în vederea creşterii conştientizării şi a integrării de instrumente, cum ar fi artele creative în îngrijirea persoanelor cu boala Alzheimer.
- Un Seminar de Advocacy Comunităţi şi instituţii „dementia-friendly” în România.
- Cinci workshop-uri organizate la finalizarea proiectului, în România, Bulgaria, Grecia, Marea Britanie şi Irlanda.
Mai multe informaţii despre proiect se găsesc aici:
www.story2remember.eu
https://www.facebook.com/Story2Remembereu-2755122748046139/
https://twitter.com/Story2rememberE
Broşura [1] se adresează specialiştilor care utilizează deja drama creativă şi arta povestirii în practica lor şi cuprinde următoarele capitole.
Art-terapia si tulburarile de limbaj
Subscrieţi la Cafe Gradiva
Primiţi în flux sau email evenimentele, ideile şi interpretările cu sens.
Urmăriţi-ne pe WhatsApp
Abonaţi-vă la Newsletter
Primul capitol oferă o imagine de ansamblu asupra demenţei şi a politicilor globale (cu scopul de a sprijini persoanele cu demenţă să trăiască bine cu starea lor), acordând o atenţie deosebită incluziunii sociale şi dezvoltând comunităţi „dementia-friendly”.
Al doilea capitol discută despre folosirea dramei creative şi a povestirilor în domeniul îngrijirii demenţei, concentrându-se pe locul desfăşurării acestor iniţiative, modul în care sunt utilizate, beneficiile pentru persoanele cu demenţă şi agenda mai largă de incluziune socială.
Al treilea capitol oferă o imagine de ansamblu şi exemple de dramă creativă şi storytelling în fiecare dintre ţările partenere.
Capitolul final face comparaţii între ţările partenere ERASMUS şi rezumă informaţiile conţinute în toată broşura. Au fost remarcate diferenţe culturale între ţările din cadrul proiectului; pentru România a fost o experienţă complet nouă. Pe baza concluziilor, se prezintă recomandările de politici şi practici din acest domeniu.
Beneficiile pentru persoanele cu demenţă şi aparţinătorii lor
- o atmosferă amuzantă, pozitivă şi suportivă pentru participanţi, care sunt fericiţi „să se joace”;
- un sens al realizării care contribuie la performanţă şi cercetare;
- oferă conexiune socială şi reduce sentimentul izolării;
- sprijină învăţarea de lungă durată;
- furnizează un set de instrumente pentru comunicarea sentimentelor, dorinţelor, aspiraţiilor şi provocărilor;
- poziţionează persoanele cu demenţă ca studenţi, şi nu ca pacienţi – important pentru incluziunea socială.
- în opinia mea, mai este cel puţin un beneficiu important: dezvoltarea inteligenţei emoţionale.
O aplicaţie interesantă este WeVideo: o platformă de editare video online pentru colaborarea cu persoanele cu demenţă, având scopul de a crea poveşti digitale. Au fost recrutate trei grupe de participanţi, cu diferite grade ale deficienţei cognitive: 6 la Vancouver, 7 la Edmonton şi 7 la Toronto. După 6-8 săptămâni, cercetătorii s-au întâlnit individual cu participanţii, pentru a dezvolta poveştile lor şi a introduce fotografii, voce, efecte sonore, muzicale şi video. În cazurile în care fotografiile personale erau indisponibile, cercetătorii au folosit imagini de pe internet, care ilustrau naraţiunile participantului. Fiecare participant a fost invitat să-şi împărtăşească povestea digitală cu aparţinătorii. Temele poveştilor digitale au fost despre război, familie, călătorii, angajare, hobby-uri şi advocacy pentru persoanele cu demenţă. Poveştile digitale au evocat bucurie şi tristeţe, pentru unii au reprezentat o modalitate antrenantă de a împărtăşi aspecte semnificative şi de a se conecta cu copiii, nepoţii şi strănepoţii. Mai multe femei au ales să creeze poveşti despre familii, să lase moşteniri şi mesaje pentru generaţiile viitoare. Ceea ce am considerat important este că unele persoane îşi puteau aminti mai multe despre trecutul lor decât credeau.
Art-terapia si terapia ocupationala
Proiectul oferă informaţii despre cele mai bune practici pentru facilitarea poveştilor digitale pentru persoanele cu demenţă. [2]
Un beneficiu principal al proiectelor bazate pe drama creativă este oportunitatea de a exprima emoţii şi, prin aceasta, de a face faţă condiţiei de a trăi cu demenţă (Harries şi colab. 2013). A spune poveşti şi a le interpreta reprezintă o experienţă umană fundamentală şi o metodă-cheie pentru schimbul semnificativ de experienţe. În general, improvizaţia este centrul teatrului participativ; permite persoanelor cu demenţă să îndrăznească, să joace şi să creeze – este un proces pe care mulţi îl găsesc eliberator (Basting 2001). Improvizaţia facilitează includerea prin favorizarea colaborării, distracţiei şi experimentării (Harries şi colab. 2013). [3] Creativitatea nu este condiţionată de stadiul în care se află memoria.
Story2remember – beneficii pentru profesionişti
- o mai mare apreciere a noilor instrumente, pentru a sprijini persoanele cu demenţă: acasă sau în facilităţile de îngrijire (spitale sau centre de îngrijire);
- o mai bună înţelegere a nevoii centrate pe persoană;
- un mod mai simplu, ilustrativ pentru asigurarea îngrijirii şi sprijinirii persoanelor cu demenţă;
- o mai bună înţelegere referitoare la modul de comunicare al persoanelor cu demenţă, a percepţiei de sine şi a identităţii, prin acţiunile şi miscările lor corporale.
Articolul de astăzi a fost scris pe baza prezentării susţinute de Andreea Vasile şi de dr. Ben Hicks, în cadrul Conferinţei Naţionale Alzheimer (21 februarie 2020), precum şi a studiului individual.
Referinţe bibliografice
[1] Broşura poate fi descărcată aici: https://story2remember.eu/2019/08/02/creative-drama-and-storytelling-in-dementia-care-information-for-practitioners/
[2] Lili, L., Owens, H., Park, E., Astell, A., Beleno, R., Pan, Y., Simonian, N., & Kaufman, D. (2018). „Persons with dementia use digital storytelling to enhance memory, connect socially, leave legacies.” Innovation in Aging, 2 (Suppl 1), 317–318. https://doi.org/10.1093/geroni/igy023.1161
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6227074/
[3] H. Zeilig, J. Killick. C. Fox, “The participative arts for people living with a dementia: a critical review”, p. 15, International Journal of Ageing and Later Life, 2014 9(1):7-34, www.ep.liu.se›ijal›ijal14-238
Foto: https://www.facebook.com/STORY2REMEMBER.EU
Citiţi aici toate relatările de la Conferinţa Naţională Alzheimer 2020
Teodora Dobrescu
este psiholog clinician, absolventa a Masterului de Psihologie Clinica, Hipnoza si Interventii Terapeutice de Scurta Durata. Iubeste oamenii, este pasionata de psihoterapie, neurostiinte si interesata de tot ce este nou.