Curs de formare în psihoterapie psihanalitică & Curs de formare în consiliere psihologică psihodinamică - ÎNSCRIERI 2022

  • Despre
  • Autori
  • Parteneri
  • Scrie la noi
  • Promovează
  • Newsletter
  • Contact
Sustine Gradiva
 
Cafe Gradiva
Cauta terapeut
Promovează-ţi evenimentul
  • Prima pagină
  • Ştiri
  • Evenimente
  • Psi
    • Psihoterapie
    • Psihanaliză
    • Psihiatrie
    • Psihologie
  • Cultură
  • Societate
  • Podcast
No Result
View All Result
Cauta terapeut
Promovează-ţi evenimentul
  Curs de formare în psihoterapie psihanalitică & Curs de formare în consiliere psihologică
– înscrieri 2022 >>>
No Result
View All Result
Cafe Gradiva
No Result
View All Result
Caută terapeut | Promovează-ţi evenimentul
Home Psi

Personalitatea copilului moare din cauza lipsei de relaţie

Alexandra Frîncu by Alexandra Frîncu
in Psi, Psihanaliză
0
Copil verbalizare cuvant Francoise Dolto

Copil verbalizare cuvant Francoise Dolto

Share

Există unele interdicții dialectice și dinamice în interiorul familiilor. Unii copii poartă marca acestora nu în numele lor, ci în virtutea faptului că au moștenit povara interdicției de a spune, (…) în așa fel încât corpul lor manifestă și semnifică aceste lucruri care nu pot fi rostite.

Importanța verbalizării în procesul de construcție identitară a copilului este esențială, afirmă Françoise Dolto, nu doar pentru ca acesta să nu preia în mod inconștient, prin dinamica proiecției, conținuturi psihoafective ce nu-i aparțin, dar și pentru a-l ajuta să se formeze pe sine ca unitate diferențiată de cei din jur.

Cuvântul, în accepțiunea lui Françoise Dolto, devine simbol al relației și al legăturii copilului cu exteriorul, cu ceilalți. Este modalitatea prin care, dincolo de comunicarea senzorială din relația cu persoana primară de îngrijire, copilul stabilește contactul cu cei din jurul său, un contact în sine social, mediat și mijlocit de această capacitate a verbalului de a pune în relație vieți interioare distincte în identitățile lor.

De ce copiii „nu cresc de la sine” şi care sunt nevoile esenţiale ale copiilor

Citeştedespre

disociere traumă mecanisme neuronale

Disocierea în traumă şi mecanismele neuronale

9 mai 2022
Glen O. Gabbard psihanalist psihodinamică

Glen O. Gabbard despre abordarea psihodinamică a consumului de substanțe

4 mai 2022
Helen Dunbar predispoziţia la cancer

Predispoziţia la cancer şi cele 4 tipuri de personalitate psihosomatică

5 aprilie 2022

Niciodată nu este prea devreme pentru a-i vorbi unei ființe umane,

afirmă Françoise Dolto, iar această rostire se face cu atât mai necesară atunci când copilul are nevoie de înțelegere – în sensul de pătrundere nu neapărat a semnificației cuvântului, cât a egalizării sale interioare din contextul descifrat non-verbal prin rostirea părintelui.

Văzând, în cadrul articolelor anterioare, cum corpul copilului este cel care preia spre manifestare conținuturile ascunse din mintal-afectivul parental, este cu atât mai important de înțeles faptul că securizarea copilului se face prin externalizarea acestor trăiri cu care el se identifică; folosindu-se de cadrul mintal și emoțional al părinților pentru a se construi identitar, este de la sine înțeleasă preluarea nu doar a structurii cadrului, cât și conținutului acestuia.

Curs de formare in psihoterapie psihanalitica & Curs de formare in consiliere psihologica psihodinamica – inscrieri 2022 Curs de formare in psihoterapie psihanalitica & Curs de formare in consiliere psihologica psihodinamica – inscrieri 2022 Curs de formare in psihoterapie psihanalitica & Curs de formare in consiliere psihologica psihodinamica – inscrieri 2022

Trebuie să îi vorbim copilului ca persoană, lăsându-i și acestuia posibilitatea de a răspunde,


îndeamnă Françoise Dolto, precizând că acest răspuns va fi unul

pe care nu îl auzim, deoarece el nu are încă darul vorbirii,

însă va fi un răspuns „formulat ca dorință” a cărei recunoaștere verbală va avea efect securizant asupra psihicului copilului.

Psihoterapia copilului este şi psihoterapia părintelui, ne spune Françoise Dolto

Înțelegând, așadar, că

un lucru care nu a fost reluat prin cuvinte rămâne acolo, până în momentul în care este în sfârșit rostit,

Françoise Dolto insistă asupra necesității acestui proces de normalizare, de altfel, în care

spunem adevărul copilului în loc să ne lăsăm pradă angoaselor pentru ce spune copilul.

Reținem de aici faptul că este copilul acela care dă glas acestor angoase inconștiente de origine parentală:

corpul [copilului] este cel care vorbește în locul acelui lucru care nu poate fi rostit, care ar trebui să fie rostit și care este anti-viață

– Françoise Dolto referindu-se aici la faptul că a-i refuza copilului autenticitatea exprimării și a-l lăsa pradă, iată, acestor angoase nu doar că i se refuză dreptul la dezvoltarea propriei identități, ci mai ales se împiedică astfel formarea legăturii cu lumea exterioară:

subiectul [personalitatea în formare a copilului] moare din cauza lipsei de relație,

adică a legăturii prin cuvânt, simbolic-sociale.

Concluzionăm astfel că începutul limbajului nu se face odată cu achiziționarea deplină a capacității efective de rostire din partea copilului, ci se realizează treptat, pe baza unor experiențe și interacțiuni fondatoare în acest sens cu ceilalți din jur. Același lucru se poate afirma și despre structurarea identității.

Françoise Dolto, Dificultatea de a trăi
Françoise Dolto, Dificultatea de a trăi. Povestiri psihanalitice despre copii, Editura Trei, București, 2009

Însă, din acest ultim punct de vedere, limbajul ca sistem de referință în dezvoltarea abstract-simbolică a reprezentării de sine este elementul central, care dă formă Sinelui și care îmbină într-un tot coerent personalitatea, cu aspectele sale intelectuale, corporale, afective:

A fi viu nu înseamnă doar a fi gândire, ci un ansamblu afectiv, intelectual, corporalizat, totul manifestându-se pentru copil prin intermediul unei limbi. […] Ființa se află mai degrabă acolo unde este și rostire.

Dar adulţii chiar îi înţeleg pe copii? Ce crede Françoise Dolto

Bibliografie: Françoise Dolto, Dificultatea de a trăi. Povestiri psihanalitice despre copii, Editura Trei, București, 2009

Foto: Jason Rosewell pe Unsplash

Alexandra Frincu Cafe Gradiva psihologie clinica psihoterapeut

Alexandra Frîncu

este psiholog clinician, consilier psihologic și formator acreditat. A fondat proiectul Cronica de psihologie din dorința de a apropia mai mult dimensiunea teoretică de cea practică a psihologiei.

Toate articolele acestui autor

 
Tags: autor: Alexandra FrîncuFrançoise Doltoop: Dificultatea de a trăipsihanalizăpsihanaliza copiluluirubrică: Ca la carterubrică: În mintea copiilor

  Şi pentru că tot sunteţi aici…

...va solicităm sprijinul, dragă cititoare, dragă cititorule. Audiența noastră a crescut foarte mult, cu deosebire în ultima vreme. Cafe Gradiva - Cultură, societate, psihoterapie este o publicație online unică, din câte cunoaștem, prin profil editorial, format și continuitate. Din 2007, am publicat mii de articole, eseuri, interviuri, știri, corespondențe și transmisiuni de la evenimente locale, naționale și internaționale, recenzii și cronici, anchete, sinteze și dosare, pictoriale, sondaje, opinii și comentarii - scrise, video, audio și grafice, de psihanaliză și psihoterapie de varii orientări, de psihiatrie, psihologie și dezvoltare personală, dar și sociale, educaţionale şi comunitare, pentru drepturile omului şi nediscriminare, culturale, literare și artistice, istorice și filosofice. Realizarea lor a presupus, cale de mulți ani, o muncă enormă, uneori „la foc continuu” ori „în direct”, consacrând nopți, weekend-uri și vacanțe. Au fost necesare felurite resurse, implicare și bani, toate în regim de voluntariat.

Faptul că ne citiți și că reveniți mereu ne încurajează și ne arată că suntem pe drumul bun. Ca publicație de tip magazin independentă editorial, nefinanţată, apărând într-o piață media vastă și cu mari resurse, avem nevoie de susținerea dv. pentru a face mai departe jurnalism psi de calitate. Fiecare contribuție de la dv., mai mare sau mai mică, este foarte importantă pentru a putea continua.
 Susţineţi Cafe Gradiva cu 1 euro sau mai mult - durează doar un minut. Vă mulţumim! 

Sustine Cafe Gradiva

Alexandra Frîncu

Alexandra Frîncu

este psiholog clinician, consilier psihologic și formator acreditat. A fondat proiectul Cronica de psihologie din dorința de a apropia mai mult dimensiunea teoretică de cea practică a psihologiei.

Citeşte şi

neurastenie psihastenie burnout
Psihoterapie

Neurastenie, psihastenie și starea de oboseală: burnout-ul în secolul al XIX-lea

by Alexandra Frîncu
29 martie 2022
Mircea Lăzărescu psihopatologia fobiei
Psihoterapie

Mircea Lăzărescu despre corporalitate în psihopatologia fobiei

by Alexandra Frîncu
21 martie 2022
Tristeţea şi patologia depresivă
Psihoterapie

Tristeţea reactivă şi patologia depresivă

by Alexandra Frîncu
9 mai 2022
Load More
Next Post
Părinţi cu tulburare de personalitate narcisică

Copiii adulţi cu părinţi cu tulburare de personalitate narcisică

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Sunt de acord cu Termeni şi condiţii şi Acord de confidenţialitate.

Curs de formare în psihoterapie psihanalitică & Curs de formare în consiliere psihologică psihodinamică Curs de formare în psihoterapie psihanalitică & Curs de formare în consiliere psihologică psihodinamică Curs de formare în psihoterapie psihanalitică & Curs de formare în consiliere psihologică psihodinamică

Primeşte Cafe Gradiva pe email

Scrie la Cafe Gradiva! Scrie la Cafe Gradiva! Scrie la Cafe Gradiva!

Ca la carte

Cum se vindecă Sindromul Pinocchio?
Cafe Gradiva

Cum se vindecă Sindromul Pinocchio?

8 octombrie 2020
Foamea şi libidoul. O revizuire gestaltistă a lui Freud
Cafe Gradiva

Foamea şi libidoul. O revizuire gestaltistă a lui Freud

8 octombrie 2020
Promovaţi-vă evenimentele la Cafe Gradiva! Promovaţi-vă evenimentele la Cafe Gradiva! Promovaţi-vă evenimentele la Cafe Gradiva!

Terapeuţi

Psihoterapeut Dorin Bîtfoi în Bucureşti

Psihoterapeut Dorin Bîtfoi în Bucureşti, sector 3

13 aprilie 2022
Psihoterapeut Alina Neagoe în Constanţa

Psihoterapeut Alina Neagoe în Constanţa, Traian 70

13 aprilie 2022
psihoterapeut Gabriela Tudor Popescu în Braşov

Psihoterapeut Gabriela Tudor Popescu în Braşov, Carpaţilor 13

13 aprilie 2022
Psihoterapeut Alexa Bîtfoi în Bucureşti

Psihoterapeut Alexa Bîtfoi în Bucureşti, sector 4

13 aprilie 2022
Cafe Gradiva

Cafe Gradiva - Cultură, societate, psihoterapie este o revistă magazin online de psihoterapie, psihanaliză, psihologie şi psihiatrie, cu interese în sfera culturală şi artistică, socială, educaţională şi comunitară.

Urmăreşte-ne

Caută terapeut

Psihologi | Braşov | Bucureşti | Sector 4 | Constanţa | Psihoterapeuţi | Braşov | Bucureşti | Sector 3 | Sector 4 | Constanţa | Psihoterapeuţi psihanalişti | Bucureşti | Sector 4 | Constanţa

Psihologi online | Skype | WhatsApp | Zoom | Psihologi la telefon | Psihoterapeuţi online | Skype | WhatsApp | Zoom | Psihoterapeuţi la telefon | Psihoterapeuţi psihanalişti online | Skype | WhatsApp | Zoom | Psihoterapeuţi psihanalişti la telefon

Primeşte Cafe Gradiva pe email

  • Despre
  • Autori
  • Termeni şi condiţii
  • Acord de confidenţialitate
  • Cookies
  • Contact

© 2020 Cafe Gradiva - Pshanaliza, psihoterapie, psihiatrie, psihologie.

No Result
View All Result
  • Ştiri
  • Evenimente
  • Gradiva Podcast
  • Cauta terapeut
  • Terapeut? Înscrie-te!
  • Scrie la noi
  • Promovează
  • Newsletter
  • Contact

© 2020 Cafe Gradiva - Pshanaliza, psihoterapie, psihiatrie, psihologie.

Utilizăm module cookie pentru a vă asigura că beneficiați de cea mai bună experiență pe site-ul nostru. Mai mult aici.