• Despre
  • Autori
  • Parteneri
  • Scrie la noi
  • Promovează
  • Newsletter
  • Contact
Sustine Gradiva
 
Cafe Gradiva
Cauta terapeut
Esti terapeut? Inscrie-te!
  • Prima pagină
  • Ştiri
  • Evenimente
  • Psi
    • Psihoterapie
    • Psihanaliză
    • Psihiatrie
    • Psihologie
  • Cultură
  • Societate
  • Podcast
No Result
View All Result
Cauta terapeut
Esti terapeut? Inscrie-te!
No Result
View All Result
Cafe Gradiva
No Result
View All Result
Caută terapeut | Terapeut? Înscrie-te!
Home Cafe Gradiva

De ce ne plac filmele de groază?

La vizionarea unui film de groază bărbații și femeile își stabilesc așteptări diferite.

Aura Călin by Aura Călin
in Psi, Psihologie
1
filmele de groaza frica poltergeist

Poltergeist (1982)

46 Shares
Share46
Share
Pin
Tweet

Filmele de groază (sau horror sau scary movie) reprezintă singurul gen de ficțiune creat special pentru a provoca frică în mod constant și deliberat. Filmele de groază pot induce stări de tremur, uimire, paralizie, țipete, „piele de găină” sau poţi pur şi simplu să închizi ochii de spaimă. Din punct de vedere fiziologic se observă creșterea ritmului cardiac, iar mental filmele de groază sau horror pot genera stări de anxietate, frică, empatie şi dezgust.

Chiar dacă filmele de groază au fost create acum un secol și continuă să ruleze spre divertismentul persoanelor în căutare de suspans, există puține studii care au examinat motivația de a viziona acest gen de filme, precum și modul în care filmele de groază sau filmele horror influențează răspunsurile emoționale, cognitive și comportamentale ale indivizilor.

Neil Martin, profesor de psihologie la Universitatea Regent’s din Londra și autor a peste 13 cărți despre psihologie a încercat să înțeleagă mai bine psihologia filmului de groază, analizând cercetări multidisciplinare din psihologie, psihoterapie, psihologie clinică, studii despre comunicare, dezvoltare și mass-media.

O analiză a cercetărilor empirice despre răspunsurile psihologice generate de filmele de groază

Prin analiza sa, Neil Martin și-a propus să caute răspunsuri la întrebări despre motivația de a viziona astfel filme de groază, să afle ce rol au diferențele individuale în preferința pentru filme de groază, în ce mod poate influența un film de groază comportamentul uman și cum se dezvoltă atracția spre acest gen de filme în copilărie și adolescență.

Citeştedespre

anatta în budism

Anatta în budism, non-sinele și neuroplasticitatea ca expresie a identității

24 martie 2021
escapismul simtul realitatii fantezie

Escapismul ca diversiune: cum ne regăsim (sau nu) pe noi înșine

17 martie 2021
catharsisul emotional scrierea creativa

Catharsisul emoţional şi procesare cognitivă în scrierea creativă

9 martie 2021

În urma analizei, Neil Martin a ajuns la următoarele concluzii.

>> 10 filme despre bolile psihice si ce putem invata din ele

(1) Gradul scăzut de empatie și absența fricii sunt asociate cu o dorință mai mare de a viziona filme de groază și cu o doză mai mare de adrenalină;

(2) Există o relație proporţională între căutarea suspansului și atracția pentru filmele de groază, dar unii factori sunt mai buni factori predictivi decât alții. De exemplu, dezinhibarea a fost identificată ca fiind cel mai puternic factor predictiv în cazul femeilor, urmat de căutarea senzațiilor puternice, căutarea emoției și alungarea plictiselii în cazul bărbaților;

(3) Înainte de a viziona un film de groază, bărbații și femeile își stabilesc așteptări diferite. Bărbații își doresc să primească o doză de adrenalină și să fie martorii naturii distructive așa cum prevede scenariul, în timp ce femeile sunt interesate ca filmul de groază să aibă un final just și satisfăcător pentru actorii participanți;

(4) Un grad crescut de empatie și o stare psihică dominată de stres, anxietate sau depresie sunt corelate negativ cu bucuria ororii care implică tortura;

(5) Indiferent de vârstă, persoanele de sex masculin sunt mai deschise la a viziona filme de groază și se bucură de senzațiile de suspans mai mult decat persoanele de sex feminin;

(6) Femeile au o sensibilitate mai mare la dezgust și au tendința de a manifesta mai multă anxietate decât bărbații, iar acest lucru poate explica diferența de gen în atracția către filmele de groază;

(7) Pe măsură ce se copiii se dezvoltă, forma stimulilor care generează teamă copiilor se schimbă. Obiectele concrete într-o formă neobișnuită sau amenințătoare reprezintă sursa anxietății în copilărie, iar stimulii imaginari și simbolici – în anii preșcolari. Stimulii care generează frică devin mai concreți și mai realiști atunci când copiii sunt la vârsta școlară. Totodata, desenele obiectelor imaginare de care copiii se temeau au scăzut odată cu vârsta (de la grădiniță până la 11 sau 12 ani), în timp ce reprezentările vătămării corporale au crescut;

Cum poţi aborda politicul prin intermediul unor scenarii de filme de groază? >> De ce mă dezgustă ravioli chinezeşti

(8) Adolescenții caută filmele de groază sau filmele horror din nevoia de a evita problemele, dar și din dorința de a se răzvrăti, deoarece părinții le-au interzis când erau mici, dorință care vine împreună cu un sentiment crescut de independență. De asemenea, stimulii de violență grafică sunt destul de atrăgători la vârsta adolescenței;

(9) Copiii folosesc diferite strategii de coping pentru a depăși spaima generată de filmele de groază, iar succesul acestora depinde de vârsta copilului. De exemplu, copiii foarte mici (sub 2 ani) experimentează mai puțin frica prin acoperirea ochilor, în schimb la copiii de 3–5 ani acest comportament crește sentimentul de frică;

(10) La copiii preșcolari au mai mult succes strategiile de coping fizic, precum o pătură sau o jucărie pe care să o țină în brațe sau popcorn-ul ronțăit în timpul filmului. La vârsta școlară mai multe detalii despre stimulul de temut reduce frica și crește plăcerea atunci când copiii vizionează un film care prezintă stimulul respectiv;

(11) De pe canapea, stimulii auditivi precum un zgomot brusc, un scârțâit de ușă, un țipăt de copil creează o senzație de pericol care se amplifică în prezența stimulilor amenințători, vizuali;

(10) Indivizii tind să prefere și să urmărească tot mai puțin filme de groază pe măsură ce înaintează în vârstă, dar deocamdată există puține dovezi în această direcție;

(12) Din punct de vedere neurologic, amigdala cerebrală este una dintre regiunile creierului implicate în recunoașterea și în menținerea fricii, dar cunoaștem încă foarte puțin despre rolul neuropsihologiei în răspunsul psihologic al indivizilor la filmele de groază sau horror;

(13) Starea fiziologică pe care o au oamenii atunci când urmăresc un film de groază (respirație accelerată, puls și tensiune arterială crescută) poate persista chiar și după ce filmul s-a terminat. De asemenea, zgomotele din jur sunt percepute ca având o intensitate mai mare ca urmare a spaimei experimentate în timpul filmului de groază.

>> Agresivitatea în creaţiile culturale pentru copii

E important să identificăm și limitele care există în literatura de specialitate, iar acestea includ gama de stimuli de groază sau horror observaţi în studii, decalaje privind metodele folosite, eșantioane restrânse și lipsa cercetării despre diferențele și asemănările interculturale.

În continuare sunt explorate idei pentru cercetări viitoare pe tema filmelor de groază, iar o posibilă extindere ar fi să examineze dacă reactivitatea amigdalei cerebrale este asociată cu plăcerea de a viziona filme de groază (cei cu amigdala extrem de reactivă se pot teme sau se pot bucura de senzațiile de groază mai mult decât cei cu amigdala mai puțin reactivă) sau dacă amigdala devine din ce în ce mai activă atunci cand stimulii sunt mai înfricoșători.

Bibliografie: Martin GN (2019), (Why) Do You Like Scary Movies? A Review of the Empirical Research on Psychological Responses to Horror Films

Foto: Poltergeist (regia de Tobe Hooper, subiect de Steven Spielberg, 1982)

Tags: autor: Aura Călinempatiefilme de groazafilmelor horrorfricarubrică: Gradivarium

  Şi pentru că tot sunteţi aici…

...va solicităm sprijinul, dragă cititoare, dragă cititorule. Audiența noastră a crescut foarte mult, cu deosebire în ultima vreme. Cafe Gradiva - Cultură, societate, psihoterapie este o publicație online unică, din câte cunoaștem, prin profil editorial, format și continuitate. Din 2007, am publicat mii de articole, eseuri, interviuri, știri, corespondențe și transmisiuni de la evenimente locale, naționale și internaționale, recenzii și cronici, anchete, sinteze și dosare, pictoriale, sondaje, opinii și comentarii - scrise, video, audio și grafice, de psihanaliză și psihoterapie de varii orientări, de psihiatrie, psihologie și dezvoltare personală, dar și sociale, educaţionale şi comunitare, pentru drepturile omului şi nediscriminare, culturale, literare și artistice, istorice și filosofice. Realizarea lor a presupus, cale de mulți ani, o muncă enormă, uneori „la foc continuu” ori „în direct”, consacrând nopți, weekend-uri și vacanțe. Au fost necesare felurite resurse, implicare și bani, toate în regim de voluntariat.

Faptul că ne citiți și că reveniți mereu ne încurajează și ne arată că suntem pe drumul bun. Ca publicație de tip magazin independentă editorial, nefinanţată, apărând într-o piață media vastă și cu mari resurse, avem nevoie de susținerea dv. pentru a face mai departe jurnalism psi de calitate. Fiecare contribuție de la dv., mai mare sau mai mică, este foarte importantă pentru a putea continua.
 Susţineţi Cafe Gradiva cu 1 euro sau mai mult - durează doar un minut. Vă mulţumim! 

Sustine Cafe Gradiva

Aura Călin

Aura Călin

este psihoterapeut experiențialist în supervizare. Chiar dacă nu ne putem alege provocările la care viața ne obligă să fim martori, consideră că fiecare om are resursele necesare pentru a le depăși și pentru a le transforma în experiențe valoroase de creștere.

Citeşte şi

scrierea creativă expresivă traumei
Psi

Scrierea creativă ca act de reparație şi resemnificare a traumei

by Alexandra Frîncu
4 martie 2021
tehnologii asistive boala Alzheimer carantină
Psi

„Rudele pacienţilor cu Alzheimer ne sunau aproape non-stop”: panică şi pregătiri în carantină

by Teodora Dobrescu
10 martie 2021
Sindromul de fragilitate la vârstnici
Psi

Sindromul de fragilitate la vârstnici. Vă puteţi imagina o lume fără demenţă?

by Teodora Dobrescu
27 februarie 2021
Load More
Next Post
Metagenealogia Alejandro Jodorowsky arborele familial

Metagenealogia, între comoara şi capcana arborelui familial

Comments 1

  1. Cristina says:
    5 luni ago

    Cred că filmele de groază sunt în strânsă legătură cu instinctul fight or flight (or freeze) și adrenalina.
    Teoretic, în zilele noastre nu mai suntem pe post de pradă, nu ne mai aleargă dinozaurii sau ursul să ne pape. Însă instinctul a rămas și avem în continuare nevoie de el. Așa că probabil îl menținem și îl reactivăm într-o oarecare măsură, privind astfel de filme.

    Răspunde

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Sunt de acord cu Termeni şi condiţii şi Acord de confidenţialitate.

Primeşte Cafe Gradiva pe email

Terapeuţi

Psihoterapeut Dorin Bîtfoi în Bucureşti

Psihoterapeut Dorin Bîtfoi în Bucureşti, sector 3

10 ianuarie 2021
Psihoterapeut Alexa Bîtfoi în Bucureşti

Psihoterapeut Alexa Bîtfoi în Bucureşti, sector 3

22 noiembrie 2020
psihoterapeut Gabriela Tudor Popescu în Braşov

Psihoterapeut Gabriela Tudor Popescu în Braşov, Carpaţilor 13

22 noiembrie 2020
Psihoterapeut Alina Neagoe în Constanţa

Psihoterapeut Alina Neagoe în Constanţa, Traian 70

22 noiembrie 2020
Scrie la Cafe Gradiva! Scrie la Cafe Gradiva! Scrie la Cafe Gradiva!

Ca la carte

John Bowlby despre tendinta de patologizare si trairea doliului
Cafe Gradiva

John Bowlby despre tendinta de patologizare si trairea doliului

22 noiembrie 2020
Despre fragmentarea Sinelui, cu domnii Kohut, Kafka si K
Cafe Gradiva

Despre fragmentarea Sinelui, cu domnii Kohut, Kafka si K

27 decembrie 2020
Promovaţi-vă evenimentele la Cafe Gradiva! Promovaţi-vă evenimentele la Cafe Gradiva! Promovaţi-vă evenimentele la Cafe Gradiva!

Ultima oră

Psihiatrul Peter Breggin diagnostic

Psihiatrul Peter Breggin despre neajunsurile diagnosticării psihiatrice

12 aprilie 2021
depresie şi poluare urbană

Depresie şi poluare urbană: ce spune un studiu din 2019

5 aprilie 2021
anatta în budism

Anatta în budism, non-sinele și neuroplasticitatea ca expresie a identității

24 martie 2021
Gemma Habibi de Robert Prosser: Bătaia e ruptă din raiul fricii (spectacol online)

Gemma Habibi de Robert Prosser: Bătaia e ruptă din raiul fricii (spectacol online)

20 martie 2021
Cafe Gradiva

Cafe Gradiva - Cultură, societate, psihoterapie este o revistă magazin online de psihoterapie, psihanaliză, psihologie şi psihiatrie, cu interese în sfera culturală şi artistică, socială, educaţională şi comunitară.

Urmăreşte-ne

Caută terapeut

Psihologi | Braşov | Bucureşti | Sector 3 | Constanţa | Psihoterapeuţi | Braşov | Bucureşti | Sector 3 | Constanţa | Psihoterapeuţi psihanalitici | Bucureşti | Sector 3 | Constanţa

Primeşte Cafe Gradiva pe email

  • Despre
  • Autori
  • Termeni şi condiţii
  • Acord de confidenţialitate
  • Cookies
  • Contact

© 2020 Cafe Gradiva - Pshanaliza, psihoterapie, psihiatrie, psihologie.

No Result
View All Result
  • Ştiri
  • Evenimente
  • Gradiva Podcast
  • Cauta terapeut
  • Terapeut? Înscrie-te!
  • Scrie la noi
  • Promovează
  • Newsletter
  • Contact

© 2020 Cafe Gradiva - Pshanaliza, psihoterapie, psihiatrie, psihologie.

Utilizăm module cookie pentru a vă asigura că beneficiați de cea mai bună experiență pe site-ul nostru. Mai mult aici.