Abraham Maslow afirmă, privitor la sistemele religioase, că „orice religie, liberală sau ortodoxă, teistă sau nonteistă”, trebuie să satisfacă atât nevoile intelectuale, cât și pe cele afective ale credincioșilor.
Abraham Maslow afirmă însă că, referitor la sistemele liberale, tocmai din această cauză eșuează, „pentru că nu reușesc să inspire, să minuneze, să aline, să împlinească”, în ciuda faptului că „membrii lor” pot fi considerați „segmentele cele mai inteligente și cele mai capabile ale populației”.
Abraham Maslow consideră că, dacă își doresc să-și atingă obiectivele și „să îndeplinească scopul ultim al oricărei instituții sociale”, anume susținerea posibilităților de autoactualizare a umanității,
religiile liberale și nonteismul trebuie să accepte și să construiască pe toate aceste aspecte neglijate ale naturii umane.
>> Piramida lui Maslow actualizată
Abraham Maslow despre experienţa religioasă
Se impune de la acest punct înainte utilizarea unei distincții în termeni, care ia în calcul „supraumanul” și numinosul – de altfel, întregul vocabular al religiosului – nu doar în contextul „tradițional «religios»”, ci cumva în acord cu „principiile integratoare” de la nivelul experiențelor umane transcedentale:
Misterul, ambiguitatea, ilogicul, contradicția, experiențele mistice și trascendente pot fi acum considerate ca făcând pe deplin parte din domeniul naturii,
argumentează Abraham Maslow, ci nu trebuie folosite aceste concepte cu drept absolut de către „supranaturaliști”, precum nici nu trebuie considerate a fi „exclusiv stări morbide”, dat fiind faptul că
Subscrieţi la Cafe Gradiva
Primiţi în flux sau email evenimentele, ideile şi interpretările cu sens.
Urmăriţi-ne pe WhatsApp
Abonaţi-vă la Newsletter
studiul oamenilor aflați în procesul de actualizare a sinelui ne-a învățat altceva.
„Aroganța” cunoașterii pretins științifice trebuie abandonată, îndeamnă Abraham Maslow, întrucât avem nevoie să ne desprindem de limitarea pe care ne-o impune ceea ce credem că știm, îndreptându-ne mai degrabă către acceptarea propriilor „nevolnicii” în cunoaștere, a „micimii porțiunii noastre de cosmos”.
Abraham Maslow propune în acest sens abordarea psihologiei pozitive, care înțelege că „experiența religioasă, personală, naturală, generală, fundamentală” are nevoie de a reforma ateismul, agnosticismul și umanismul, reușind astfel să imprime o mișcare ori să creeze un sistem care nu doar că este
credibil din punct de vedere intelectual și demn de respect din punct de vedere moral, ci este și satisfăcător emoțional,
incluzând, așa cum Abraham Maslow precizează, și (sau mai ales) emoțiile transcendente.
>> Nude Psychotherapy: Sincerităţi din alte vremuri
Bibliografie: A. H. Maslow, Religii, valori și experiențe de vârf, Editura Trei, Bucureşti, 2017