• Despre
  • Autori
  • Parteneri
  • Scrie la noi
  • Promovează
  • Newsletter
  • Contact
Sustine Gradiva
Cafe Gradiva
Terapeuti
Urmariti-ne pe WhatsApp
  • Prima pagină
  • Ştiri
  • Evenimente
  • Psi
    • Psihoterapie
    • Psihanaliză
    • Psihiatrie
    • Psihologie
  • Cultură
  • Societate
  • Podcast
No Result
View All Result
Terapeuti
Urmariti-ne pe WhatsApp
No Result
View All Result
Cafe Gradiva
No Result
View All Result
Urmariti-ne pe WhatsApp
Home Cultură

Balaurii psihismului, ai ortodoxiei, ai psihoterapiei

Aş zice că filmul „Balaur” se ridică cu doi pași deasupra peliculei „Peste dealuri”.

Marin Marian-Bălaşa by Marin Marian-Bălaşa
in Cultură
Balaur de Octav Chelaru

Balaur

Când un film – așadar o viață, o biografie, un incident sau eroare de destin, o dramă – își zice Balaur (taman în anul de grație 2021), putem gândi c-avem de-a face cu o exagerare.

Drame sociale și familiale mari (poate și mai mari, mai îngrozitoare, teribile sau scandaloase) se petrec mai tot timpul, pretutindeni. Dar poate că termenul e alegoric, tocmai aducând în anecdoticul actual un legendar folcloric și-un imaginar popular cât mai cutremurător (trilăr sau gotik), pentru a sublinia profunzimile imprevizibile din dosul faptelor vizibile. Adică instanțele abisalului care pot oricând demantela și distruge certitudinile conștiinței lucide, mai exact ale culturii și religiilor, cele menite altminteri să stabilizeze lumea, să dea sens aparent rezonabil, alinare și oarece limpezime existenței.

Nu contează că regizorul Octav Chelaru a trebuit să afle o rețea internațională pentru a-și produce filmul Balaur. (Românii singuri prea ar fi fost pătimaș divizați ca să susțină o narațiune ce nu cântă-n struna tuturor corzilor măgulirii). Nu contează că scenariul regizorului a disecat și barocizat un eveniment real, de vâlvă ziaristică și sociologică maximală, devenind critic în mod indirect și moralizator în sens netrivial. Altul e punctul de vedere din care consider Balaur unul din cele mai bogate și oportune filme românești ale momentului. Bogat atât pentru domeniul „realismului civic” cât și pentru cel al psihologiei și psihoterapiei, al științelor și conștiințelor umaniste aplicate, confirmate sau infirmate. Și totodată oportun, fiindcă surprinde dilema religiozității contemporane (egal instituționale și trăite popular, egal fundamentaliste și laxiste), în contextul debusolărilor foarte actuale.

Aș zice că filmul Balaur se ridică cu doi pași deasupra peliculei Peste dealuri de Cristian Mungiu (care rămâne etnografie de-aproape pozitivism anecdotic, documentarea unei drame involuntare, necoborând adânc în psihologia care fundamentează respectiva dramă) și cu un pas deasupra bunului film Un pas în urma serafimilor (mai reliefată surprindere a contradicțiilor dintre buna intenție duhovnicească și incontrolabila adolescență hormonală), ambele atingând matur și deștept problema neonoratelor arierate ale ortodoxiei benigne și problema aridităților ortodoxist-maligne. Aș zice că filmul e despre – cum am și fost tentat inițial să intitulez textul prezent – avatarurile psihologice ale ortodoxiei. Trama tragică a Balaurului este surclasantă; cu-atât mai intens, sporit și complex cu cât psihologiile sunt atent explorate, multiplicate, înfățișate.

Citiţi despre

Anatta în budism, non-sinele și neuroplasticitatea ca expresie a identității

Psihanalistul Salman Akhtar despre „ultimul strigăt de luptă” şi motivaţia sacrificială a terorismului

Scriitorul Andrew Solomon despre povestea de viaţă, nevoia de sens și politica identității

>> Eliberarea deţinuţilor politici în 1964

Subscrieţi la Cafe Gradiva

Primiţi în flux sau email evenimentele, ideile şi interpretările cu sens.

Urmăriţi-ne pe WhatsApp

Abonaţi-vă la Newsletter

Balaurul românesc

La fel ca teogonia de origami și lampioane comerciale, proprii spiritualiștilor niueigi, la fel ca exaltatul populism propriu dogmaticei „gândiri pozitive”, orice speculație sau sofism teologic creștin pălește rău aici. Se disipă ca puful de păpădie, se fleșcăie și topește ca un castel de nisip. Deși nu întâlnim deloc clasicul discurs medieval (cel cu rai peste iad, îngeri + draci, vină și pedeapsă versus resemnare/ răsplată), singurul lucru tradițional și convențional ortodox fiind confesiunea, mărturisirea care înseamnă psihoterapie elementară, găsim în schimb ceva un pic mai modern, actual, și-anume psihologie propriu-zisă, îndesat aplicată.

Tot timpul, în filmul Balaur curg ca pe bandă rulantă discursurile impecabil articulate ale liturghiei, evangheliei, filocaliei, teologiei. Numai că, în paralel, în subsidiar și-n perfect contrapunct tot timpul se revarsă și realismul vieții (care aparține prin excelență psihologiei omenești), „discursul” ei întrupat. Cel propriu vieții lăuntrice, de aflat în psihologiile conflictuale și dramatice, disperate și iraționale, pulsionale și subconștiente, scandalizante și distrugătoare de orice speranțe, certitudini, proiecții poetico-religioase.

Pe scurt: Balaurul românesc spune povestea unei familii în care El (soțul/ bărbatul) e preot ortodox, Ea (soția/ femeie) e profă de religie. Așadar una dintre familiile de presupus a fi dintre cele mai exemplare în sens moral, civic, profesional, social. Filmul e lipsit de simboluri, însă plin de semne. Alergând pe-o potecă muntoasă, Femeia scoate de sub pietre o tabacheră ascunsă, pentru a trage un fum. Fum interzis atât din punct de vedere moral-profesional, cât și ecologic (tre’ să fii de nu tâmpit, frustrat și dependent ca să pufăi tabac ars chiar și-n gimnastica și aerul pur al pădurii). Dar gestul ne indică de la bun început c-avem de a face cu un om ca toți oamenii, dispus să-și exercite dreptul de-a fi irațional. Tabloul imediat următor arătându-ne-o pe domniță pe invers: vorbind elevilor „ca din Scripturi”, adică perfect elaborat și coerent despre cele sfinte.

La 20 de ani după liceu, orice om (femeie/ bărbat, nu contează) are una dintre primele „încercări” sau răscruci (de conștiință și comportament). După ce-i spune Bărbatului că ar interesa-o revederea foștilor colegi (o lume inevitabil pestriță, care ridicată, care decăzută social și moral), imediat urmează tabloul în care Femeia își pipăie corpul, constatându-i lenta și viitoarea decădere. Scenă de împărtășanie, cântare de strană, rugă (în biserică); urmată de scena aceleiași rugi comune în clasa de școală. Elevi și profă vorbesc despre reguli, alegere, libertatea iubirii, controlul omenesc. Respectiv, prin reguli, despre „datul de sens vieții” (cel major fiind, desigur, „Hristos”). Dialogul liber devine provocare, contrazicere inteligentă, ba chiar și-un preludiu de flirt. Sugestia lipsei de sens și a sinuciderii o sensibilizează pe profesoară, care va confunda vaga senzație de sprijin empatic, misionar și maternal cu aceea de risc și ego personal. Intenția pozitivă va deveni evaziune, alunecare, trădare, erotism și sex interzis. La care se va adăuga și o sinucidere juvenilă, proiectată drept vină și responsabilitate numai și numai a Femeii.

Familia-subiect este tradițional/ convențional ortodoxă, așadar bigotă, totodată confruntată cu libertatea gândirii, așadar cu-n picior în modernitatea inspirată „dinafară”, față-n față cu dogmatismul și liber-cugetarea. Bărbatul, trup și suflet al BOR-ului cel rigid, Femeia și adolescentul lor copil adeverindu-se de nu „luminați”, cel puțin atinși deja de îndoielile și dubitațiile cât se poate de firești și familiare omului liber, democrat, Occidentului.

Ca-n nici un alt film românesc, aici, în Balaur alternează scene de biserică/ liturghie și de clasă de școală contemporană cu o regularitate sau „obligație” care nici nu mai pare contrapunct succesiv, ci chiar polifonie suprapusă, simultană, de aproape consubstanțialitate. Stratificări care se combină, confruntă, confundă. Atât doar că (inteligentă dezvoltare), derularea narațiunii dezechilibrează, sparge și contrazice această concordanță și coeziune, destrămând armonia dogmelor și-a vorbelor frumoase și impecabile; naturalul „demonic” penetrând tot mai mult, devenind avalanșă, schimbând radical orice foaie. De la admirabila pasiune a femeii de a pătrunde-n măreția tainelor și-ale speculativității filoreligioase, treptata ei afundare-n „beznele” iraționalului și-ale degringoladelor senzorial-erotice îngroșându-se mai ceva ca-n drame antice. Sfânta ca de Evanghelie, de Patristică și Filocalie pe pâine, va deveni progresiv inclusiv vampă, bacantă, moral orgiastă. Chiar și-n societatea perfect laică a doamnelor de societate ea se preface, în vreme ce solitar sau în prezența elevului („fiu rătăcitor” în sens existențial și mental), realipindu-se de refulatul ei sine abisal. Fumatul e și mediu de dialog tot mai sincer, dialectic, deschis ispitei gândirii libere, totodată ocazionând primul sărut interzis, de tabu. Gura spune ce trebuie („să nu mai faci asta!”), dar e prea târziu. În tabloul spălării pe dinți, din cabina de baie, vedem cum nicidecum o purificare trupească sau sufletească se poate obține, ci din contră. Muzica, adică mentalul deja capturat de subconștient, este cea care o suspendă pe femeie. Și pogorând-o în respectivul sine o decupează, imediat alungând-o și însoțind-o în alergatul eschivant prin pădure.

Băiatul cel dilematic și problematic, adolescent efectiv eșuat, e în deriva ce-l determină să se agațe tocmai de vulnerabiliratea erotică a Femeii. El ar putea fi sfătuit/ ajutat/ împins să plece iarăși din țară. Femeia însă se crede puternică, mesianică, în stare să-și asume riscul încercării de-a salva respectivul „suflet pierdut”. Și va obține inversul. Un sex devastant, o alungare nemilostivă a băiatului care se îndrăgostise și recurgea la șantaj, sinuciderea lui pedepsitoare și teatrală, de față cu Femeia căzută și cu Bărbatu-i preot, așadar distrugerea a „tot și orice”.â

>> Fiul meu a murit

Bine dezvoltată prin practicarea dialecticii și hermeneuticii ocazionate de afundarea-n texte și didahii creștine, inteligența Femeii avansează nu doar în perorațiile și contorsiunile tipice privilegierii și preferențierii discursului religios. Cu deosebită inteligență Femeia avansează și pe calea ascunderii faptelor întâmplate, a construcțiilor, escaladărilor și încâlcirii-n minciuni.

Chiar și cumpărarea unei icoane care „nu e după canon”, propusă și-ncercată de către Femeie, îi arată îndreptarea și integrarea progresivă în laicul obscur și libertin. Urmând tertipurile, neputând evita cascada bârfelor și-a oprobiului public (în numele „sincerității” evident și implacabil dublate de plăcerea de-a-ți detesta și inferioriza semenul), toată lumea află de infidelitatea pedofilă a Femeii, toată lumea refugiindu-se în prefăcătorie, în falsul pudorii, al tăcerii cu glas bârfitor, judecata mentală și ura tacită, plus marginalizarea și curânda/ obligatoria ostracizare a vinovatei, activează întregul mental social.

Vedem aici părinți și socri care detestă libertatea și științele, insistă pentru seminarul teologic pentru „cel mic” (cu disciplina impusă și rezumarea la materii strict necesare, plus lipsa de toleranță și ignorarea iertării reale), creionând o frescă a socialului românesc cum mai civic-cinstit de-atât nu prea se-ntâmplă. Până la urmă, Balaur e un titlu corect, deși emfatic (de parcă nu peste tot există familii care decad, se distrug dinlăuntru, o iau razna dincolo de orice rațiuni, măsuri, jurăminte). Iar Dumnezeu e o narațiune foarte frumoasă, dar poate fi, precum țigara și-alte surogate sau evaziuni, reazăm de fum. E drept că echilibrele emoțional-mentale se rezolvă de multe ori prin narațiuni proprii credințelor religioase. Efectul lor are însă grade diverse de soliditate, iar pentru a le elimina fragilitatea, tranziența sau volatilitatea (o altă sursă de stres) credinciosul n-are decât să se izoleze constant în specifica bulă narativă (+ limbajul ei mai mult sau mai puțin bigot ori sectar). Această „singură” soluție aduce însă alte pericole, riscuri, clivaje, decăderi.

Revenind la Balaur. Un fapt domestic banal: criza vârstei de mijloc. (Cea „de regulă” sau într-o majoritate covârșitoare de cazuri urmată cel puțin de amantlâc sau măcar de aventuri sexuale, de nu chiar de frecventul divorț.) O tragedie familială aproape tipică. Totuși particulară și agravată de faptul că la mijloc se joacă toate cărțile, fragilitățile și naivitățile unei sincere credințe religioase. Se compromit radical și se distrug inconturnabil funcțiile sacerdotale. Peste care se-ntinde lespedea unui tânăr inadaptabil, decedat. Clamând/ dovedind că nu există familie impecabilă, după cum nici religia nu-i deloc ceva impecabil, garantat și infailibil garant.

Balaur Chelaru psihanaliza
Octav Chelaru, Balaur, 2022

>> Depresia post-Avatar

Foto: Cadru de la filmare, detalii afis

Şi pentru că tot sunteţi aici…

...va solicităm sprijinul, dragă cititoare, dragă cititorule. Audiența noastră a crescut foarte mult, cu deosebire în ultima vreme. Cafe Gradiva - Cultură, societate, psihoterapie este o publicație online unică, din câte cunoaștem, prin profil editorial, format și continuitate. Din 2007, am publicat mii de articole, eseuri, interviuri, știri, corespondențe și transmisiuni de la evenimente locale, naționale și internaționale, recenzii și cronici, anchete, sinteze și dosare, pictoriale, sondaje, opinii și comentarii - scrise, video, audio și grafice, de psihanaliză și psihoterapie de varii orientări, de psihiatrie, psihologie și dezvoltare personală, dar și sociale, educaţionale şi comunitare, pentru drepturile omului şi nediscriminare, culturale, literare și artistice, istorice și filosofice. Realizarea lor a presupus, cale de mulți ani, o muncă enormă, uneori „la foc continuu” ori „în direct”, consacrând nopți, weekend-uri și vacanțe. Au fost necesare felurite resurse, implicare și bani, toate în regim de voluntariat.

Faptul că ne citiți și că reveniți mereu ne încurajează și ne arată că suntem pe drumul bun. Ca publicație de tip magazin independentă editorial, nefinanţată, apărând într-o piață media vastă și cu mari resurse, avem nevoie de susținerea dv. pentru a face mai departe jurnalism psi de calitate. Fiecare contribuție de la dv., mai mare sau mai mică, este foarte importantă pentru a putea continua.
 Susţineţi Cafe Gradiva cu 1 euro sau mai mult - durează doar un minut. Vă mulţumim! 

Marin Marian-Bălaşa

Marin Marian-Bălaşa

este muzicolog și scriitor, doctor în filosofie, pasionat de psihologie.

Citiţi şi

Un copil este umilit

Un copil este umilit

by Cafe Gradiva
8 octombrie 2020
psihanaliza crizei COVID-19
Psihanaliză

Psihanaliza crizei COVID-19: De ce stocăm hârtia igienică în vremea coronavirusului şi alte anxietăţi

by Donald L. Carveth
15 iunie 2025
Fantasmă şi iubire: povestea unei deconstrucţii (şedinţa AIPsA din mai)
Cafe Gradiva

Fantasmă şi iubire: povestea unei deconstrucţii (şedinţa AIPsA din mai)

by Alexa Bîtfoi
1 mai 2025
Load More
Next Post
Virgil Scripcariu Balaur Anglicană

Tot despre balaurii psihismului, ai ortodoxiei și-ai psihoterapiei

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Sunt de acord cu Termeni şi condiţii şi Acord de confidenţialitate.

Promovaţi-vă evenimentele la Cafe Gradiva! Promovaţi-vă evenimentele la Cafe Gradiva! Promovaţi-vă evenimentele la Cafe Gradiva!

Ca la carte

Focul pasiunii în psihoterapie sau cât de tandri pot fi consilierii centrați pe persoană
Cafe Gradiva

Focul pasiunii în psihoterapie sau cât de tandri pot fi consilierii centrați pe persoană

15 mai 2023
terapeuţi psihoterapia farmaceutice
Psihanaliză

Terapeuţi şi pacienţi: Cum au schimbat companiile farmaceutice şi de asigurări relaţia terapeutică

11 mai 2025

Terapeuţi

Psihoterapeut Alexa Bîtfoi în Bucureşti

Psihoterapeut Alexa Bîtfoi în Bucureşti, sector 4

27 mai 2025
Psihoterapeut Dorin Bîtfoi în Bucureşti

Psihoterapeut Dorin Bîtfoi în Bucureşti, sector 4

27 mai 2025
Psihoterapeut Alina Neagoe în Constanţa

Psihoterapeut Alina Neagoe în Constanţa, Traian 70

27 mai 2025
psihoterapeut Teodora Dobrescu în Bucureşti

Psihoterapeut Teodora Dobrescu în Bucureşti, sector 3

24 mai 2025
psihoterapeut Gabriela Tudor Popescu în Braşov

Psihoterapeut Gabriela Tudor Popescu în Braşov, Carpaţilor 13

27 mai 2025
Cafe Gradiva - Psihoterapie, psihanaliza, psihiatrie, psihologie

Cafe Gradiva - Cultură, societate, psihoterapie este o revistă magazin online de psihoterapie, psihanaliză, psihologie şi psihiatrie, cu interese în sfera culturală şi artistică, socială, educaţională şi comunitară.

Urmăreşte-ne

Caută terapeut

Psihologi | Braşov | Bucureşti | Sector 4 | Constanţa | Psihoterapeuţi | Braşov | Bucureşti | Sector 3 | Sector 4 | Constanţa | Psihoterapeuţi psihanalişti | Bucureşti | Sector 4 | Constanţa

Psihologi online | Skype | WhatsApp | Zoom | Psihologi la telefon | Psihoterapeuţi online | Skype | WhatsApp | Zoom | Psihoterapeuţi la telefon | Psihoterapeuţi psihanalişti online | Skype | WhatsApp | Zoom | Psihoterapeuţi psihanalişti la telefon

Primeşte Cafe Gradiva pe email

  • Despre
  • Autori
  • Termeni şi condiţii
  • Acord de confidenţialitate
  • Cookies
  • Contact

© 2020 Cafe Gradiva - Pshanaliza, psihoterapie, psihiatrie, psihologie.

No Result
View All Result
  • Ştiri
  • Evenimente
  • Gradiva Podcast
  • Cauta terapeut
  • Terapeut? Înscrie-te!
  • Scrie la noi
  • Promovează
  • Newsletter
  • Contact

© 2020 Cafe Gradiva - Pshanaliza, psihoterapie, psihiatrie, psihologie.

Utilizăm module cookie pentru a vă asigura că beneficiați de cea mai bună experiență pe site-ul nostru. Mai mult aici.
×